„Aktywna tablica” - rządowy Program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych na lata 2020-2024
Nasza szkoła przystąpiła do Rządowego Programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „AKTYWNA TABLICA”.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu szerokiego wykorzystywania TIK i doprowadzenie do upowszechniania interaktywnych metod na zajęciach z różnych przedmiotów. Ważnym aspektem i celem dodatkowym programu jest również umożliwienie uczniom rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się
- kształcenie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli
-wspieranie innowacyjnych metod pracy
-wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronach:
http://www.atywnatablica.org/o-programie/
http://www.gov.pl/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica
Przystąpienie do programu łączy się z obowiązkiem zrealizowania przez szkołę następujących zadań:
-uczestniczenia przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu
-uczestniczenia przynajmniej przez jednego nauczyciela szkoły w międzynarodowych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu w tym:
-udziale w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli
-zorganizowanie w szkole, w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu
-dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnienie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych, z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk
-wyznaczanie szkolnego e-koordynatora (którego zadaniem jest koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołania nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK
- wykorzystywania TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu
-sporządzenie sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 1-4 oraz:
-ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w procesie uczenia się, charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu
-wypełnienia ankiet dotyczących realizacji Programu
-udział w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.
Historia Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa w Boninie, rozpoczyna się od powołania z dniem 1 września 1971 roku Zasadniczej Szkoły Rolniczej i 5-letniego Technikum Hodowli Roślin i Nasiennictwa. W następnych latach powstają kolejne typy szkół: Technikum Rolnicze, Zaoczne Technikum Rolnicze, Zaoczne Technikum Ogrodnicze, Zasadnicza Szkoła Rolnicza, Zasadnicza Szkoła Ogrodnicza, Zasadnicza Szkoła Mechanizacji Rolnictwa. Były to szkoły wyłącznie typu rolniczego. Decyzją Wojewody Koszalińskiego z dnia 8 czerwca 1976 roku istniejące szkoły rolnicze zostały połączone w Zespół Szkół Rolniczych Ministerstwa Rolnictwa w Boninie.
Dnia 7 czerwca 1981 roku nadano szkole imię Wincentego Witosa i odtąd szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Rolniczych Ministerstwa Rolnictwa im. Wincentego Witosa.
1 grudnia 1998 roku powołano do życia Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. W. Witosa w Boninie, które od roku 2000 zmienia nazwę na: Centrum Kształcenia Ustawicznego im. W. Witosa w Boninie.
W tym czasie od roku 1999 organem prowadzącym dla szkoły staje się Starostwo Powiatowe w Koszalinie. W roku 2000 Starostwo nadaje szkole nową nazwę: Zespół Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie z Centrum Kształcenia Ustawicznego Regionalne Centrum Edukacji Wsi w Boninie.
W takim układzie prawnym szkoła funkcjonuje do 31 grudnia 2007 roku. Od 1 stycznia 2008 roku szkoła ponownie przechodzi w struktury Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie, które staje się organem prowadzącym i nadzorującym szkołę.
Z dniem 1 września 2009 roku szkoła zmienia nazwę na : Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa w Boninie, w skład którego wchodzi istniejące Centrum Kształcenia Ustawicznego Regionalne Centrum Edukacji Wsi w Boninie.
Podporządkowanie resortowi rolnictwa, wyznacza szkole kierunki kształcenia, związane z potrzebami nowoczesnego rolnictwa.
Szkoła w Boninie, przez wszystkie lata potrafiła sprostać stawianym wymogom. Mocno trzymała się realiów związanych z wsią i rolnictwem, na bieżąco wprowadzając zawody potrzebne w nowych uwarunkowaniach.
Przyświecało w tym szkole, przesłanie patrona szkoły Wincentego Witosa, który w swojej walce życiowej o lepszą wieś, domagał się także szybkiego wprowadzania postępu rolniczego.
Na przestrzeni lat Dyrektorami Zespołu byli:
- 01.09. 1971 - 31.08. 1974 - mgr inż. Czesław Kotecki
- 0.09.1974 - 31.08. 1980 - mgr inż. Edward Krzyżaniak
- 01.01.1981 - 31.07.1990 - mgr inż. Helena Czayka
- 01.08. 1990 - 28.02.1995 - mgr inż. Ireneusz Krupka
- 03. 1995 - 28.02. 2005 - mgr inż. Tadeusz Krajewski
- 01.03. 2005 - 12. 01. 2007 - mgr inż. Beata Płaza
- 13.01. 2007 - 31.08. 2008 - mgr Barbara Frankowska
- 01.09. 2008 jest - mgr Dorota Kinga Grabarek
Natomiast funkcję wicedyrektora pełniły następujące osoby: Barbara Chudzikiewicz, Helena Czayka, Bolesław Rybicki, Tadeusz Rusin, Józef Zduński, Krystyna Krupińska, Halina Król – Filipiuk, Jadwiga Narbut, Wojciech Daszyński, Mirosław Gawroński, Tomasz Kozłowski, Barbara Frankowska, Renata Buss, Danuta Wronierska, Anetta Cudak- pełni tę funkcję nadal.
W pierwszym dziesięcioleciu swojego istnienia a także w ostatnim czasie w szkole funkcjonują tylko kierunki związane z rolnictwem. Taki jest bowiem cel powołania szkoły w obecnym stanie. Wynikało i wynika to z zapotrzebowania na wykwalifikowane kadry w rolnictwie. W roku 1976 szkołę opuszcza 330 absolwentów, nigdy potem nie powtórzył się taki wynik.
W roku 2005 przywrócone zostało kształcenie w systemie zaocznym- w formie Szkoły Policealnej oraz w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Obecnie w szkole kształci się w następujących zawodach:
technik weterynarii, technik mechanizacji i agrotroniki, technik architektury krajobrazu, technik żywienia i usług gastronomicznych. W Branżowej Szkole I Stopnia w następujących zawodach: kucharz, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych. W systemie zaocznym dorośli zdobywają kwalifikacje w zawodzie rolnik i technik turystyki na obszarach wiejskich.
Integralną częścią szkoły jest internat, który został oddany do użytku razem ze szkołą w roku 1971. Wówczas zamieszkiwało go ponad 200 uczniów. Obecnie mieszka w nim ponad 100 naszych wychowanków. Zarówno wtedy jak i teraz pełni rolę dydaktyczno – wychowawczą.
Baza szkoły na przestrzeni lat uległa radykalnej poprawie. Została wzbogacona o nowoczesny sprzęt do nauki w różnych zawodach.
Szkoła od lat współpracuje z instytucjami związanymi z rolnictwem. Nawiązała kontakty ze szkołami zagranicznymi o takim samym profilu. Od roku 2017 dochodzi do wymiany młodzieżowej ze Szkołą Rolniczą w Chrudim w Czechach oraz Szkołą Rolniczą Agroskolen w Danii.
Ponadto od wielu już lat uczestniczymy w projektach unijnych, w ramach których uczniowie wyjeżdżają za granicę. Głównie do Portugalii i Włoch. Są to niezwykle cenne wyjazdy.
Szkoła zaznacza swoją obecność na rynku edukacyjnym. Spełnia oczekiwania młodych ludzi, którzy zdecydowali się podjąć w niej edukację. Wszystko przekonuje, że szkoła ma się dobrze. Proporcje między tym, co wiąże ją z przeszłością, z tradycją szkoły, a tym, co pozwala iść naprzód, decyduje o tym, że jest ona nowoczesna.
Młodzież Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Boninie część praktyk objętych programem nauczania realizuje za granicą, głównie w Niemczech.
W latach 2002-2004 w Ośrodku Szkoleniowym w Niemczech w miejscowości Rothenklempenow praktyki z zakresu ogrodnictwa i gastronomii odbywało 99 uczniów oraz w kursach języka niemieckiego uczestniczyło 20-tu nauczycieli i 12-tu uczniów.
W dniu 17 sierpnia 2005 roku podpisana została umowa o współpracy pomiędzy Zespołem Szkół w Boninie i Agroskolen w Hammerum w Danii. Efektem podpisanej umowy będzie wyjazd grupy nauczycieli z Bonina na seminarium do Hammerum podczas ferii zimowych w 2006r.
Na praktyki, podczas wakacji letnich w 2006 roku do Danii wyjedzie pięciu uczniów, celem poznania nowoczesnych technologii stosowanych przez farmerów duńskich. Zaplanowany jest także przyjazd nauczycieli duńskich do Zespołu Szkół w Boninie w kwietniu 2006 roku na wymianę doświadczeń w zakresie realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Szkolny Ośrodek Kariery
mgr RENATA KWOLEK
udziela pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
Plan Pracy Szkolnego Doradcy Zawodowego
SZOK JEST MIEJSCEM
* gdzie uczniowie mogą zdobywać wiedzę i umiejętności , kształtować postawy i zachowania niezbędne do realizowania swojej drogi zawodowej
* poznawać reguły rządzące rynkiem pracy
* uzyskać informacje o ścieżkach edukacyjnych, o lokalnym rynku pracy
* zapoznać się z podstawowymi informacjami z zakresu prawa pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY JEST WYPOSAŻONY:
* w duży i różnorodny zbiór materiałów zawodoznawczych
* narzędzi i metod do planowania kariery zawodowej
* zbiory informacji edukacyjno-zawodowej,
* multimedialne programy komputerowe
* scenariusze zajęć z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego i wiele innych
SZOK MA POMAGAĆ:
* w wyrównywaniu szans edukacyjnych
* zapewniać możliwości korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów edukacyjno- zawodowych młodzieży
* oraz przygotowywać ją do wejścia na rynek pracy.
Cele prowadzenia SzOK
Cele związane z wiedzą:
* poznanie zasad prowadzenia korespondencji,
* poznanie zasad obowiązujących w kompletowaniu dokumentacji związanej z pracą,
* poznanie podstaw prawa pracy.
* poznanie reguł i trendów rządzących rynkiem pracy,
Cele związane z kształtowaniem postaw i zachowań:
* przygotowanie do aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej,
* kształcenie umiejętności rozpoznawania zasobów osobistych i wykorzystywanie ich w kształtowaniu swojej drogi zawodowej,
* kształcenie umiejętności planowanie przyszłości i konsekwentnego dążenia do realizacji celu,
* kształcenie umiejętności prezentowania swojej wiedzy i umiejętności,
* kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresowych,
Cele związane z kształceniem umiejętności:
* planowania przyszłości zawodowej,
* organizowania działań swoich i zespołu, pracy w grupie,
* przygotowania dokumentów związanych z pracą,
* poszukiwania pracy
* prezentowania się na rynku pracy,
* nawiązywania kontaktów: rozmowy telefoniczne, listy, kontakty przez Internet,
Zadania SzOK
Indywidualna i grupowa praca z uczniami:
* poznanie własnych predyspozycji i zainteresowań
* kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny
* poznanie grup zawodowych i specjalności
* poznanie aspektów rynku pracy
* udzielanie informacji o placówkach edukacyjnych
* kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji
* planowanie własnego rozwoju zawodowego
Praca z rodzicami:
* spotkania informacyjno-doradcze
* indywidualna praca z rodzicami uczniów mających problemy z wyborem drogi edukacyjno-zawodowej
Współpraca z nauczycielami i Radą Pedagogiczną szkoły:
* koordynacja działań wszystkich nauczycieli na rzecz poradnictwa zawodowego i przygotowania uczniów do wyboru drogi edukacyjno-zawodowej
* zapewnienie działania wewnątszkolnego doradztwa zawodowego
Współpraca z instytucjami:
* nawiązanie kontaktu z instytucjami wpierającymi działania SzOK-u
* organizacja i udział w spotkaniach, szkoleniach, warsztatach, giełdach szkół, targach